A mai francia horror több ízben is összetett, kezdve azzal, hogy lengyel rendező forgat Berlinben angol nyelvű filmet, főként francia színészekkel. Nagyon megosztó műről van szó, szerintem valaki vagy imádja, vagy gyűlöli. Én az első csoporthoz tartozom, szerintem egy vérfagyasztóan életszerű filmről van szó, a természetfeletti elemei ellenére. Nem rágja a néző szájába az üzenetet, szinte nem is magyarázza meg, egyaránt lehet egy kapcsolat tönkremenetele és a hidegháború metaforája.
A mai francia horror, több ízben is összetett, kezdve azzal, hogy lengyel rendező forgat Berlinben angol nyelvű filmet főként francia színészekkel. Nagyon megosztó műről van szó, szerintem vagy valaki imádja, vagy gyűlöli, én az első csoporthoz tartozom, szerintem egy vérfagyasztóan életszerű filmről van szó, a természetfeletti elemei ellenére. Nem rágja a néző szájába az üzenete, szinte nem is magyarázza meg, egyaránt lehet egy kapcsolat tönkre menetele, és a hidegháború metaforája.
A Megszállottság/Birtoklás (Possession) 1981-es francia- osztrák-német koprodukciós horror Andrzej Zulawski rendezésében, Isabelle Adjani és Sam Neill főszereplésével. Egyébként szerintem a Birtoklás magyar cím sokkal találóbb a Megszállottságnál, jobban leírja főszereplőink kapcsolatát és kibontakozó tébolyukat.
Anna (Adjani) egyedül neveli gyermekét Bobot, míg férje munkájából kifolyólag külföldön tartózkodik, történetünk a férj hazaérkezésétől veszi fel a fonalat. Mark (Neill) és Anna házasságuk azon szakaszában vannak, mikor már nem éreznek egymás iránt szenvedélyes szerelmet, a fizikai távolság pedig csak rontott helyzetükön, elidegenedtek egymástól. A nő férje távollétében több szeretőt is tartott, a szexualitás megszállottjává vált, melyet jól mutat, hogy napokig is magára hagyta gyermekét, hogy találkozgathasson a különböző férfiakkal, kik közül az egyik szinte birtokába vette, szexuális hatalmával Annát teljesen uralma alá vonta, a nő mindent feláldozna érte. Vajon milyen férfi gyakorolhat ilyen hatást, hogy egy családanyából neurotikus, idegbeteg függőt csináljon, kinek rohamai támadnak, ha a kapcsolat veszélybe kerül.
Mark nem tudja feldolgozni, hogy felesége el akarja hagyni, megszállottja Annának, nem tudja elképzelni az életét nélküle, ahogy felmerül, az elvesztés gondolata azonnal megkezdődik tébolya, melyben először a nő szeretőit hibáztatja. Felkutatja Anna egyik szeretőjét Heinrich-het, a középkorú, gazdag férfit. Heinrich is megszállottja Annának, de ő nem társként tekint rá, szexuálisan akarja teljesen birtokába venni. Mark nem tud továbblépni, felesége heti feltűnései és egyre durvuló veszekedéseik és a nő rohamai még nehezebbé teszik az elválást, aggodalmat is érez, el akarja szakítani Annat megszállottságának személyétől. Felfogadott nyomozójának segítségével kideríti, hova jár a nő, kit látogat, de a terrorra, amit felderített és útnak indított még legelborultabb gondolataiban, sem mert feltételezni: a nő szeretője egy polipszerű szörny.
A francia akcentus miatt, valamiért a film elején a párbeszédek nagyon furcsák, ripacsnak tűnnek, de ahogy halad a történet és bontakozik ki szereplőink őrülete, úgy válik egyértelművé a színészi alakítások zsenialitása. Külön kiemelném Isabelle Adjani alakítását, az aluljárós jelenete egyszerűen vérfagyasztó és hátborzongató. Kis költségvetésű film mégis hihetetlen élethű trükkökkel van tele, természetfeletti vonatkozása mellett, nagyon életszerűen mutatja be egy kapcsolat kihűlését. A szélsőséges érzelmek, jelen esetben a téboly bemutatása, a megszállottság metaforája, mely tárgya, személye bármi és bárki lehet. Nagyon különleges horrorról van szó, nem mindenkinek fog tetszeni, igazán felkavaró, de úgy gondolom nem lehet szó nélkül elmenni mellette.A mai francia horror, több ízben is összetett, kezdve azzal, hogy lengyel rendező forgat Berlinben angol nyelvű filmet főként francia színészekkel. Nagyon megosztó műről van szó, szerintem vagy valaki imádja, vagy gyűlöli, én az első csoporthoz tartozom, szerintem egy vérfagyasztóan életszerű filmről van szó, a természetfeletti elemei ellenére. Nem rágja a néző szájába az üzenete, szinte nem is magyarázza meg, egyaránt lehet egy kapcsolat tönkre menetele, és a hidegháború metaforája.
A Megszállottság/Birtoklás (Possession) 1981-es francia-osztrák-német koprodukciós horror Andrzej Zulawski rendezésében, Isabelle Adjani és Sam Neill főszereplésével. Egyébként szerintem a Birtoklás magyar cím sokkal találóbb a Megszállottságnál, jobban leírja főszereplőink kapcsolatát és kibontakozó tébolyukat.
Anna (Adjani) egyedül neveli gyermekét, Bobot, míg férje munkájából kifolyólag külföldön tartózkodik. Történetünk a férj hazaérkezésétől veszi fel a fonalat. Mark (Neill) és Anna házasságuk azon szakaszában vannak, mikor már nem éreznek egymás iránt szenvedélyes szerelmet, a fizikai távolság pedig csak rontott helyzetükön, elidegenedtek egymástól. A nő férje távollétében több szeretőt is tartott, a szexualitás megszállottjává vált, melyet jól mutat, hogy napokig is magára hagyta gyermekét, hogy találkozgathasson a különböző férfiakkal, akik közül az egyik szinte birtokába vette, szexuális hatalmával Annát teljesen uralma alá vonta, a nő mindent feláldozna érte. Vajon milyen férfi gyakorolhat ilyen hatást, hogy egy családanyából neurotikus, idegbeteg függőt csináljon, akinek rohamai támadnak, ha a kapcsolat veszélybe kerül?
Mark nem tudja feldolgozni, hogy felesége el akarja hagyni, megszállottja Annának, nem tudja elképzelni az életét nélküle. Ahogy felmerül az elvesztés gondolata, azonnal megkezdődik tébolya, melyben először a nő szeretőit hibáztatja. Felkutatja Anna egyik szeretőjét, Heinrich-et, a középkorú, gazdag férfit. Heinrich is megszállottja Annának, de ő nem társként tekint rá, szexuálisan akarja teljesen birtokába venni. Mark nem tud továbblépni, felesége heti eltűnései, egyre durvuló veszekedéseik és a nő rohamai még nehezebbé teszik az elválást, aggodalmat is érez, el akarja szakítani Annát megszállottságának személyétől. Felfogadott nyomozójának segítségével kideríti, hova jár a nő, kit látogat, de a terrort, amit felderített és útnak indított, még legelborultabb gondolataiban sem merte feltételezni: a nő szeretője egy polipszerű szörny.
A francia akcentus miatt valamiért a film elején a párbeszédek nagyon furcsák, ripacsnak tűnnek, de ahogy halad a történet és bontakozik ki szereplőink őrülete, úgy válik egyértelművé a színészi alakítások zsenialitása. Külön kiemelném Isabelle Adjani alakítását, az aluljárós jelenete egyszerűen vérfagyasztó és hátborzongató. Kis költségvetésű film, mégis hihetetlen élethű trükkökkel van tele. Természetfeletti vonatkozása mellett nagyon életszerűen mutatja be egy kapcsolat kihűlését. A szélsőséges érzelmek, jelen esetben a téboly bemutatása a megszállottság metaforája, melynek tárgya, személye bármi és bárki lehet. Nagyon különleges horrorról van szó, nem mindenkinek fog tetszeni, igazán felkavaró, de úgy gondolom, nem lehet szó nélkül elmenni mellette.
Szerintem: 9/10