Előző
[Misztikus]
Ghostwatch (1992)
Soha nem volt a kedvencem a Hannibál-trilógia – majd -tetralógia – harmadik darabja, a befejező résznek tekintett 2001-es film, valamint az 1999-es regény. Abszolút úgy gondolom, hogy A bárányok hallgatnak a sorozat legjobb darabja, papíron és filmvásznon egyaránt, melynek fényében próbálnak tündökölni a későbbi folytatások is. Mindenek előtt leszögezném, hogy a Hannibal jó könyv és jó film, de akarva-akaratlanul is elődjéhez hasonlítom, ahhoz képest pedig alulmarad hangulatában és történetében egyaránt, a jó karakterek ellenére is.
Soha nem volt a kedvencem a Hannibál trilógia – majd tetralógia – harmadik darabja,a befejező résznek tekintett 2001-es film, valamint az 1999-es regény. Abszolút úgy gondolom, hogy A bárányok hallgatnak a sorozat legjobb darabja, papíron és filmvásznon egyaránt, melynek fényében próbálnak tündökölni a későbbi folytatások is. Mindenek előtt leszögezném, hogy a Hannibal jó könyv és jó film, de akarva, akaratlanul is elődjéhez hasonlítom, ahhoz képest pedig alul marad hangulatában és történetében egyaránt, a jó karakterek ellenére is.
Tíz évvel állunk a Buffalo Bill által elkövetett gyilkosságok és Clarice Starling mesteri nyomozása után. Starling (Julianne Moore) már teljes értékű nyomozója az FBI-nak, aki több sikeres ügyet tud a háta mögött, de a média még mindig Hannibal Lecterrel való kapcsolatát, valamint a szenátor asszony lányának megmentését elemzi. Egy balul elsült rajtaütés során, önvédelemből, és közvetve öt embert öl meg, ezért belső eljárást indítanak ellene. Hogy karrierjét újra egyenesbe hozza, elfogadja Lecter negyedik áldozatának, az egyetlen túlélő Mason Verger (Gary Oldman) invitálását birtokára. Verger, aki évekkel ez előtt, Lecter utasítására megnyúzta a saját arcát, majd a doktornak köszönhetően mozgássérültté vált új információi vannak a doktor tartózkodási helyét illetően. Lecter (Anthony Hopkins), miután bravúrosan megszökött, Firenzébe utazott, és Doktor Fell néven telepedett le, kurátori munkát ellátva. Verger, aki bosszút forral ellene vérdíjat tűz ki a fejére, felkelti egy olasz nyomozó érdeklődését is, ami Clarice-t is egyre közelebb hozza a kannibál pszichológushoz.
Ahogy a trilógiákra-annyira jellemző, ezúttal is a múlthoz tér vissza a cselekmény. Mason Verger az egyik leijesztőbb karakter – Buffalo Bill mellett – a Hannibal művekben, Gary Oldman pedig zseniálisan alakítja. Clarice karaktere kicsit eltér az évekkel ezelőtt megismerttől, személyének feminista jellege sokkal inkább kiütközik. Emlékezzünk vissza mennyire erős jelenet A bárányok hallgatóakban, mikor a nyomozónő-tanonc egy csapat helybeli férfi seriffel van körbezárva egy kis szobában, és el kell viselnie kémlelő tekintetüket és éreznie megvetésüket. Ez a fajta nemi megkülönbözetés, miszerint sikert elérő női nyomozónő, a harmadik szegmensben is fontos elem, Julianne Moore pedig jól játssza a szerepét. Csakhogy ez a szerep nem az övé, akármennyire tisztességesen alakít, nem miatta emlékezünk Clarice-re, hanem Jodie Foster miatt. Úgy gondolom pontosan annyira járult a sikerhez és kultstátuszhoz Foster, mint Harris vagy Hopkins. Mikor Thomas Harris befejezte a könyvet, külön példányt küldött A bárányok hallgatnak rendezőjének, Jonathan Demme-nek, valamint Jodie Fosternek, akiknek nem nyerte el az új mű a tetszésüket. A forgatókönyvet tizenötször írták át, de végül egyikük sem maradt a tervezet fedélzetén, így került a rendezői székbe Ridley Scott, annak ellenére, hogy Fincher neve is szóba került eredetileg. Starling megformálására rendkívül sok színésznő jött szóba, többek között Angelina Jolie, Gillian Anderson (akit később kárpótoltak a sorozatban), Meg Ryan, Cate Blanchett és Jennifer Aniston is.
Anthony Hopkins visszatért a szerepbe, amiben most is remekel, ezúttal teljes mértékben övé a színpad és szerintem ennek köszönhető, hogy a Hannibal is végtére egy jó thriller lett, a hibái ellenére. Hangulatában nagyon eltér A bárányok hallgatnaktól és Az embervadásztól, a 2002-es A vörös sárkány, már inkább egészíti ki ezt az atmoszférát. Bár most is tartalmaz emlékezetes jeleneteket a film, vannak benne igencsak hatásvadász részek, főleg a végét kiemelendő. A könyvtől legjobban ez a rész tér el, amin a sorozat harmadik évada javított kicsit (sorozatról lesz szó a későbbiekben). Kimaradt például Verger leszbikus húga, valamint a vég teljes mértékben eltér a könyvtől, amit máig nem tudok eldönteni, hogy jó-e. Nekem egyik befejezés sem tetszik annyira, hogy lekerekítettnek tartanám a történetet, de ha választanom kell, inkább a könyvre tenném a voksom, bár abban is van egy Hannibalhoz méltatlan jelenet. Clarice és Hannibal kapcsolatát, Hannibal indítékait és múltját a könyv fejti ki sokkal jobban, ami nagyon hiányzik a filmből. Talán jobb lett volna a forgatókönyvbe teljesen bevonni Damme-ot és Fostert, mert velük egy igazán méltó befejezés lehetett volna.Soha nem volt a kedvencem a Hannibál trilógia – majd tetralógia – harmadik darabja,a befejező résznek tekintett 2001-es film, valamint az 1999-es regény. Abszolút úgy gondolom, hogy A bárányok hallgatnak a sorozat legjobb darabja, papíron és filmvásznon egyaránt, melynek fényében próbálnak tündökölni a későbbi folytatások is. Mindenek előtt leszögezném, hogy a Hannibal jó könyv és jó film, de akarva, akaratlanul is elődjéhez hasonlítom, ahhoz képest pedig alul marad hangulatában és történetében egyaránt, a jó karakterek ellenére is.
Tíz évvel állunk a Buffalo Bill által elkövetett gyilkosságok és Clarice Starling mesteri nyomozása után. Starling (Julianne Moore) már teljes értékű nyomozója az FBI-nak, több sikeres ügyet tud maga mögött, de a média még mindig Hannibal Lecterrel való kapcsolatát, valamint a szenátor asszony lányának megmentését elemzi. Egy balul elsült rajtaütés során önvédelemből és közvetve öt embert öl meg, ezért belső eljárást indítanak ellene. Hogy karrierjét újra egyenesbe hozza, elfogadja Lecter negyedik áldozatának, az egyetlen túlélő, Mason Verger (Gary Oldman) invitálását birtokára. Verger, aki évekkel ezelőtt Lecter utasítására megnyúzta a saját arcát, majd a doktornak köszönhetően mozgássérültté vált, új információkkal rendelkezik a doktor tartózkodási helyét illetően. Lecter (Anthony Hopkins), miután bravúrosan megszökött, Firenzébe utazott, és Doktor Fell néven telepedett le, kurátori munkát ellátva. Verger, aki bosszút forral ellene, vérdíjat tűz ki a fejére. Ez felkelti egy olasz nyomozó érdeklődését is, ami Clarice-t is egyre közelebb hozza a kannibál pszichológushoz.
Ahogy az a trilógiákra annyira jellemző, ezúttal is a múlthoz tér vissza a cselekmény. Mason Verger az egyik legijesztőbb karakter – Buffalo Bill mellett – a Hannibal-művekben, Gary Oldman pedig zseniálisan alakítja. Clarice karaktere kicsit eltér az évekkel ezelőtt megismerttől, személyének feminista jellege sokkal inkább kiütközik. Emlékezzünk vissza, mennyire erős jelenet A bárányok hallgatnak-ban, mikor a nyomozónőtanonc egy csapat helybeli férfi seriffel van körbezárva egy kis szobában, és el kell viselnie kémlelő tekintetüket és éreznie megvetésüket. Ez a fajta nemi megkülönböztetés, a sikert elérő női nyomozónő a harmadik szegmensben is fontos elem, Julianne Moore pedig jól játssza a szerepét. Csakhogy ez a szerep nem az övé, akármennyire tisztességesen alakít, nem miatta emlékezünk Clarice-re, hanem Jodie Foster miatt. Úgy gondolom, pontosan annyira járult hozzá a sikerhez és kultstátuszhoz Foster, mint Harris vagy Hopkins. Mikor Thomas Harris befejezte a könyvet, külön példányt küldött A bárányok hallgatnak rendezőjének, Jonathan Demme-nek, valamint Jodie Fosternek, akiknek nem nyerte el az új mű a tetszésüket. A forgatókönyvet tizenötször írták át, de végül egyikük sem maradt a tervezet fedélzetén, így került a rendezői székbe Ridley Scott, annak ellenére, hogy Fincher is képben volt eredetileg. Starling megformálására rendkívül sok színésznő jött szóba, többek között Angelina Jolie, Gillian Anderson (akit később kárpótoltak a sorozatban), Meg Ryan, Cate Blanchett és Jennifer Aniston is.
Anthony Hopkins visszatért a szerepbe, amiben most is remekel, ezúttal teljes mértékben övé a színpad, és szerintem ennek köszönhető, hogy a Hannibal végül is egy jó thriller lett, a hibái ellenére. Hangulatában nagyon eltér A bárányok hallgatnaktól és Az embervadásztól, a 2002-es A vörös sárkány már inkább egészíti ki ezt az atmoszférát. Bár most is tartalmaz emlékezetes jeleneteket a film, vannak benne igencsak hatásvadász részek, főleg a vége kiemelendő. A könyvtől legjobban ez a rész tér el, amin a sorozat harmadik évada javított kicsit (a sorozatról is lesz szó a későbbiekben). Kimaradt például Verger leszbikus húga, valamint a vég teljes mértékben eltér a könyvtől, amit máig nem tudok eldönteni, hogy jó-e. Nekem egyik befejezés sem tetszik annyira, hogy lekerekítettnek tartanám a történetet, de ha választanom kell, inkább a könyvre tenném a voksom, bár abban is van egy Hannibalhoz méltatlan jelenet. Clarice és Hannibal kapcsolatát, Hannibal indítékait és múltját a könyv fejti ki sokkal jobban, ami nagyon hiányzik a filmből. Talán jobb lett volna a forgatókönyvbe teljesen bevonni Damme-ot és Fostert, mert velük egy igazán méltó befejezés készülhetett volna.
Szerintem: 6.5/10