- Szerző: Beneg^
- Found footage
- 2016.01.19. 14:00:04
- #magyar#legenda#found footage#Molyember#Elekes Gergő#Gallai József
Előző
[Kiemelt]
The Walking Dead: infómorzsa
Fogadjátok szeretettel új szerzőnk, Beneg^ első írását!
Eddigi tapasztalataim alapján azt kell mondjam, a jó found footage horror ritka, mint a fehér holló. A klasszikus Blair Witch Project című film által indított áldokumentarista stílust több rendező vette alapul, hasonló formában készítették el alacsony költségvetéssel saját kézikamerás alkotásaikat. Sajnálatos módon kevés found footage horror ér fel a nagy elődhöz, kevesen érik el annak színvonalát. Lássuk, vajon az Elekes Gergő és Gallai József rendezésében készült Moth, a Molyember legendáját boncolgató film megfelel-e az elvárásoknak, képes-e kiváltani a nézőből Blair Witch-szintű borzongást.
A történet középpontjában Thora (Szabó Lídia), egyetemi tanár, valamint Adam, egyik diákja áll (Gallai József). Egy előadás keretein belül Thora bemutatja a Molyember legendáját, és megemlíti, hogy Magyarországon egyre gyakrabban látták a lényt, aminek következtében útitársat keres Magyarországra, hogy együtt fejtsék meg az entitás rejtélyét. Adam jelentkezik a felhívásra, ketten indulnak útnak, és nyomozásukat végig kamerán rögzítik. Ezen keresztül láthatjuk kalandjukat, melynek során nem csak a legendát ismerik meg jobban, egymást is.
A lassan kibontakozó történet miatt nagy szerepet kapnak karaktereink érzelmi megnyilvánulásai, valamint a múltbeli események jelenre gyakorolt hatása. Ahhoz, hogy ezt hitelesen mutassa be a film, szükségszerű a jó színészi alakítás, ami egyes párbeszédeknél megfigyelhető, viszont bizonyos jeleneteknél szereplőink egymáshoz való viszonya valószerűtlen, karakterükhöz nem illő. A Moth felsorakoztatja azokat a műfaji sajátosságokat, melyek jellemzőek a found footage horrorfilmekre, köztük a jump scare elemeket, a zöld szűrős éjszakai kameramód használatát, az ismeretlen eredetű zajok általi feszültségfokozást.
A filmen erősen érződik a Blair Witch hatása. Az erdőben játszódó jelenetek tisztelegnek a klasszikus előtt, a hasonlóság szembeötlő, ugyanakkor ez nem róható fel a film hibájának, hiszen nincs szó másolatról. Az elveszettség érzete, a szereplőkön eluralkodó pánik, a kötelező sátras jelenet alatti ijesztő zajok mind a Blair Witch-hatást erősítik.
A befejezés egészen új megvilágításba helyezi a legendát. Teljesen más módon közelíti meg a témát, mint a Mark Pellington által rendezett The Mothman Prophecies. A film végi csattanó átértelmezi az eddig lezajlott eseményeket, meghökkenést vált ki a nézőből. Ez a csavar egy olyan pozitívumot ad hozzá a filmhez, ami kiemeli a középszerűségből. A fordulat nélkül a film önmagában kevés lenne, de ezzel a plusszal egy elgondolkodtató, érdekes film, ami bár nem ér fel a Blair Witchhez, de egy határozottan élvezhető alkotásról van szó.
Előszeretettel ajánlom minden olyan nézőnek, aki szereti az áldokumentarista stílust, érdekli a Molyember legendája, szeretné egy egészen új megközelítésből tapasztalni a rejtélyt, és természetesen minden magyar horrorrajongónak.
Értékelésem: 7/10