David Cronenberg munkásságáról már pár alkalommal megemlékeztünk az oldalon – egészen pontosan A légyre és a Porontyokra gondolok –; most jöjjön egy meglehetősen korai műve, az egyik legelső húshorror, az 1977-ben kiadott Veszett (Rabid).
Rose (Marilyn Chambers) egy szépséges, fiatal lány, aki barátjával együtt motorbalesetet szenved. A fickó megússza pár horzsolással, de a lány esete már kicsit komplikáltabb: beszorul a motor alá, ami be is robban. Iszonyatos sérüléseket szerez, de köszönhetően egy közeli, furcsa eljárásokat alkalmazó klinikának, sikerül megmenteni az életét. A földi pokol azonban nem múlt el, sőt még csak most kezdődik...
Rose kómába esik, de mikor egy hónappal később magához tér, már nem ugyanaz az ember, aki egykoron volt: az eddig bájos ifjú hölgy felébredve hihetetlen vágyat érez a vér iránt, amit a hónalján kialakult tüskével bír magához vételezni. A nő meglehetősen szexi, szóval nem okoz gondot neki a „mintavétel”, bár néha-néha a saját kapujára is játszik. Akit megfertőz, azon kis idő múlva a veszettség jelei kezdenek mutatkozni. A kór egyre jobban elterjed a lakosság között. Vajon létezik valami, ami megállíthatja, vagy az egész város szorosabb ismeretséget fog kötni Romero maszkmestereivel?
Cronenberg pályafutása eme korai szakaszában a testet állítja a horror középpontjába, a hús változása, aberrációja az, ami foglalkoztatja. Rose ébredése kafkai ébredés: már semmi jóban nem lehet részre, élete immár egy szürreális látomás. Egy olyan rémálom, amelyből talán sohasem találhat kiutat. A kanadai direktor, aki egyben a forgatókönyvet is jegyzi, egy érdekes és húsbamarkoló víziót tár elénk: a testünkben a hiba, oda vagyunk bezárva, a szörny bennünk lakozik, már saját magunkban sem bízhatunk.
Rose szenved, mert táplálékra vágyik, azonban fájdalmát csak „az élet nektárja”, a vér csillapíthatja. Ideig-óráig ellenáll a kísértésnek, de végül akcióba lendül. Az Új Hús megalkotója a szexualitást is a feje tetejére állítja, de nemcsak azért, mert a kétségek közt vergődő nő szerepébe Marilyn Chamberst, a ’70-es és ’80-as évek egyik „ünnepelt” pornószínésznőjét teszi, hanem azért is, mert magát az aktust is szétcincálja. A vámpírnő kiszemeltjei főleg férfiak, de nem ők fognak a lányba hatolni, hanem pont fordítva… A felnőttfilmes lányka egyébként fantasztikusan játszik, simán övé a film legjobb alakítása.
A Veszett egy hihetetlenül nyomasztó alkotás. Bár a gore-t meglepően kis dózisban adagolja, mégis egy gyomorforgató, kínokkal átszőtt tortúra. Egy sokkhatás, egy apokaliptikus látomás, egy igazi biológiai fegyver, a szó „cronenbergi” értelmében. Ha tetszett a kanadai zseni munkásságának oltárt emelő, a húst a romantikával átitató Újjászületés, és a Porontyok anyákat degradáló üzenetén sem botránkoztál meg, akkor ezt a filmet se hagyd ki.
8/10