**Köszönjük a UIP-Duna Filmnek, a magyarországi forgalmazónak, hogy megnézhettük a filmet!
**
M. Night Shyamalan a vitatott megítélésű rendezők közé tartozik, a Hatodik érzékkel és a Sebezhetetlennel már bebizonyította, hogy rendkívül jól ért a feszültség megteremtéséhez drámai tálalásban, de A falu című munkája már nem nyerte el mindenki tetszését, pedig nekem az egyik kedvenc filmem tőle. Későbbi munkáival azonban mintha csak maga alatt vágta volna a fát egészen 2015-ig. A látogatással visszatért a műfajhoz és a gyökereihez, amiben igazán otthonosan mozog és remekel, a suspense horror pedig főként pozitív visszhangnak örvendhetett. Nem csoda, hogy az év eleji nagy dobásának szánt Széttörve (Split) felé óriásiak az elvárások: vajon Shyamalan végre biztos úton halad, megtalálta önmagát?
Casey (Anya Taylor-Joy - A boszorkány) magának való, visszahúzódó lány, mégis meghívást kap egyik osztálytársnőjének születésnapjára, viszont már nem tudnak érte jönni, ezért az ünnepelt apja fuvarozná haza. Csakhogy egy ismeretlen, hátborzongató férfi elrabolja őt és a két osztálytársnőjét, majd bezárja őket egy szobába, melynek hollétéről mit sem tudnak. A furcsa férfi bizonyos időközönként benéz hozzájuk, az egyik látogatás után viszont az áldozatoknak rá kell döbbenniük, hogy sokkal nagyobb veszélyben vannak, mint azt hitték. Kevin (James McAvoy - Victor Frankenstein) nem szimplán tudathasadásos: huszonhárom különböző korú, nemű, szexuális identitású, stílusú személyiségen osztozik a teste, a huszonnegyedik pedig egy igazi szörnyeteg, akitől igazán rettegniük kell, nemcsak a lányoknak, de a többi személyiségnek egyaránt.
Már az előzetesekben egyértelmű volt, hogy ez a film főleg a színészeken fog múlni, és szerencsére ebből a szempontból kiváló alkotás született. Anya Taylor-Joy már megmutatta A boszorkányban, hogy van tehetsége, s bár itt háttérbe szorul, nincs okom panaszra, ahogy a két társnője sem tipikus horroráldozat, van eszük és nem tesznek meggondolatlan lépéseket. Az áldozatokért tehát az első perctől kezdve tudtam izgulni, főleg Casey-ért, akinek betekintést nyerhetünk a gyerekkorába is (visszaemlékezésekből), ami finoman szólva sem volt leányálom.
James McAvoy viszont élete alakítását nyújtja, és teljes mértékben elviszi a hátán a filmet. Ami kicsit zavart, hogy nem ismertük meg mind a huszonnégy személyiséget, annak ellenére, hogy a marketingkampány erre az óriási szálra apellált végig, és féltem is, hogy közel két órában majd hogyan tudnak kibontani ennyi szereplőt, és nem is tudtak. Ez a számosítás utólag inkább tűnik nagyzolásnak, és az ijesztés faktorát sem hatványozza meg, hiszen ismerjük el, már a tudathasadás is kellően rémisztő, akárhányfelé hasad az elme. Az a négy személyiség, akit viszont tényleg megismerünk, zseniálisak, kibontottak és ijesztőek, McAvoy pedig olyannyira elhiteti mindezt velünk, hogy a végén már a megkülönböztető külső jegyek sem kellenek ahhoz, hogy felismerjük, éppen ki is van jelen. Megismerjük különös esetének pszichológiai hátterét is, ami szerencsére abszolút nem érthetetlen szótömeg, hanem akár a realitás is felfedezhető benne.
Ezért is sajnálom, hogy a végjáték nem maradt az azt megelőző másfél óra feszült atmoszférájú, pszichológiai thrilleres vonulatnál, és a rendező – aki egyébként cameózik is – nagyot akart meríteni, ezzel elszakadva a realitástól és az értelmes lezárástól. A huszonnegyedik személyiség közel sincs olyan ijesztő, mint a megismertek közül egy-kettő, ezért nem is lett volna szükség rá. A végkifejlet nem nyerte el a tetszésemet, ahogy a záró cameo erőltetettsége sem, de mindezek ellenére korrekt film a Széttörve, és remélem, Shyamalan marad ennél a műfajnál, és többet el sem tér tőle.
Frissítve: mivel időközben kiderült, hogy a zárójelenet vendégszereplője fontos szerepet játszik M. Night Shyamalan következő projektjében, abszolút érthetővé teszi és nem erőltetetté, hogy a Széttörve lezárása miért azon a vonalon futott tovább, ami első látásra engem zavart. Mindezek tudatában egy teljes ponttal felértékelődik számomra a film.
8/10
Magyarországi premier: január 19. Forgalmazza a UIP-Duna Film.**
**