A 80-as évek a slasher aranykora volt, sorra érkeztek a műfajba illő filmek, rengetegből vált klasszikus, de készült egy-két kevésbé sikeres vagy nem annyira ismert alkotás is, melyek ennek ellenére igazán szórakoztatóak és jók.
A 80-as évek a slasher aranykora volt, sorra érkeztek a műfajba illő filmek, rengetegből vált klasszikus, de készült egy-két kevésbé sikeres/vagy ismert alkotás is, melyek ennek ellenére igazán szórakoztatóak és jók
Az 1981-es Aki mindent lát (Eyes of a Stranger) egy szépen felépített, több klasszikusból építkező slasher, mely Jennifer Jason Leigh első filmjei közé tartozik.
Miami városát rettegésben tartja egy nemi erőszakoló sorozatgyilkos, ki áldozatait először mindig telefonon zaklatja. Az Ismeretlen hívás és a Fekete karácsony után járunk, a horror ebből a két, mára már klasszikussá vált filmből építkezik. A telefonhívások kellően perverzek, groteszkek és hátborzongatóak. A színészi alakítás megkérdőjelezhető, az első áldozat haláláért a néző konkrétan imádkozhat, de az irritáló ripacskodást teljes mértékben kompenzálja a sorozatgyilkos.
Slasherhez méltóan, kilétét nem tudjuk, nem ismerjük meg azonnal, kinézete minimális, de annál hatásosabb: fejére harisnyát húz, arra pedig áttetsző maszkot. Megjelenése vérfagyasztó, a hangulatra pedig a szinte egy az egyben átvett Psycho zenéje is rátesz. A gyilkos sorra szedi áldozatait, eleinte, mintha a saját filmjében tevékenykedne.
Jane Harris, húgával, a süket-néma, vak Tracy-vel (Jason Leigh) él együtt, aki egy gyerekkori tragédiának köszönhetően nyomorodott meg. A vak nő ziccert természetesen a film nem hagyta ki, azok a jelenetek a horror csúcspontjai. De sajnos a címben említett, „idegen szemei” szál nem lett eléggé kibontva, hovatovább, felesleges is volt. Jane lát dolgokat, áldozatokat, helyszíneket, tetteket, mintha a gyilkos szemével látna, de ez a részlet, ami egy meglepően jó és eredeti ötlet, nagyon el lett hanyagolva. A furcsa látomások mellett figyelmes lesz szomszédja viselkedésére, ezért magán nyomozásba kezd. A nyomok egyre közelebb hozzák a titokzatos gyilkoshoz, és egy igazán meglepő fordulatnak köszönhetően, amit ezen kívül szerintem sehol sem lőttek el izgalmas macska-egér játék veszi kezdetét.
Ez a film nem a színészek miatt jó, kivéve Jennifer Jason Leight, aki itt is bemutatta tehetségét, ő természetesen a film igazi sztárja, annak ellenére, hogy mellékszereplő, és az első filmjeinek egyike, színésztársai erősen középszerűek. A hangulat nyomasztó és hátborzongató, főleg a gyilkosságok és maga a gyilkos. A zene telitalálat, de tényleg nagyon Psycho utánérzés. Mindenkinek tudom ajánlani, aki a 80-as évek slasherjeinek rajongója, tipikusan olyan atmoszférájú horrort fog kapni.A 80-as évek a slasher aranykora volt, sorra érkeztek a műfajba illő filmek, rengetegből vált klasszikus, de készült egy-két kevésbé sikeres/vagy ismert alkotás is, melyek ennek ellenére igazán szórakoztatóak és jók.
Az 1981-es Aki mindent lát (Eyes of a Stranger) egy szépen felépített, több klasszikusból építkező slasher, mely Jennifer Jason Leigh első filmjei közé tartozik.
Miami városát rettegésben tartja egy nemi erőszakoló sorozatgyilkos, ki áldozatait először mindig telefonon zaklatja. Az Ismeretlen hívás és a Fekete karácsony után járunk, a horror ebből a két, mára már klasszikussá vált filmből építkezik. A telefonhívások kellően perverzek, groteszkek és hátborzongatóak. A színészi alakítás megkérdőjelezhető, az első áldozat haláláért a néző konkrétan imádkozhat, de az irritáló ripacskodást teljes mértékben kompenzálja a sorozatgyilkos. Slasherhez méltóan kilétét nem tudjuk, nem ismerjük meg azonnal, kinézete minimális, de annál hatásosabb: fejére harisnyát húz, arra pedig áttetsző maszkot. Megjelenése vérfagyasztó, a hangulatra pedig a szinte egy az egyben átvett Psycho zenéje is rátesz. A gyilkos sorra szedi áldozatait, eleinte mintha a saját filmjében tevékenykedne.
Jane Harris, húgával, a süketnéma, vak Tracyvel (Jason Leigh) él együtt, aki egy gyerekkori tragédiának köszönhetően nyomorodott meg. A vak nő ziccert természetesen a film nem hagyta ki, azok a jelenetek a horror csúcspontjai. De sajnos a címben említett, „idegen szemei”-szál nem lett eléggé kibontva, hovatovább felesleges is volt. Jane lát dolgokat, áldozatokat, helyszíneket, tetteket, mintha a gyilkos szemével látna, de ez a részlet, ami egy meglepően jó és eredeti ötlet, nagyon el lett hanyagolva. A furcsa látomások mellett figyelmes lesz szomszédja viselkedésére, ezért magánnyomozásba kezd. A nyomok egyre közelebb hozzák a titokzatos gyilkoshoz, és egy igazán meglepő fordulatnak köszönhetően, amit ezen kívül szerintem sehol sem lőttek el, izgalmas macska-egér játék veszi kezdetét.
Ez a film nem a színészek miatt jó, kivéve Jennifer Jason Leigh-t, aki itt is bemutatta tehetségét, ő természetesen a film igazi sztárja, annak ellenére, hogy mellékszereplő, és az első filmjeinek egyike. Színésztársai azonban erősen középszerűek. A hangulat nyomasztó és hátborzongató, főleg a gyilkosságok és maga a gyilkos. A zene telitalálat, de tényleg nagyon Psycho-utánérzés. Mindenkinek tudom ajánlani, aki a 80-as évek slasherjeinek rajongója, tipikusan olyan atmoszférájú horrort fog kapni.
Szerintem: 7/10