Természetesen francia rovatomon belül nemcsak az újhullámú, körülbelül egy évtizedet felölelő horrorokat fogom bemutatni, hanem régebbi klasszikusokat is, többek között Roman Polanski filmjeit is, melyek közül A lakó/A bérlő (The Tenant) - vel kezdeném, melyet nem csak rendezett, de főszerepet is játszott.
Természetesen francia rovatomon belül nemcsak az újhullámú, körülbelül egy évtizedet felölelő horrorokat fogom bemutatni, hanem régebbi klasszikusokat is, többek között Roman Polanski filmjeit is, melyek közül A lakó/A bérlő (The Tenant) – vel kezdeném, melyet nem csak rendezett, de főszerepet is játszott.
Trelkovsky (Roman Polanski) harmincas éveiben járó hivatalnok, Párizs környéki lakást keres, melyre könnyen rá is lel az egyik nyomornegyedben. A bérház gondnoka ideiglenes albérletet ajánl a férfinek, mivel az előző bérlő kiugrott az ablakon és a haláláig nem kaphatja meg a lakást. Trelkovsky felkeresi a kórházat, ahol Simon-t ápolják és megismerkedik a nő barátnőjével Stella-val (Isabella Adjani). Simon halála után az albérlet véglegesítésre kerül és elkezdődhet a férfi beköltözése, melyben segítenek barátai, természetesen egy kis főzőcskézős, iszogatós est keretén belül. Az első konfliktus a lakókkal ekkor történik; Trelkovsky-t megfenyegetik, hogy fel fogják jelenteni zajongásért, amiért éjszaka dorbézolnak és tologatják a bútorokat.
Trelkovsky lassanként megismeri szomszédjait, akik megtestesítik minden kicsit önfeledtebb, kevésbé besavanyodott ember rémálmát. Feljelentgetik egymást, csendháborítással zaklatják az egyedülálló anyát, aki mozgáskorlátozott lányát neveli, kémkednek egymás után. Éjszakánként a férfi észreveszi, hogy a szemben lévő ablakból mindig más és más szomszédja figyeli őt és még a lakásában is furcsa dolgokat vesz észre, mint például a falba tömött szemfogat. Megtalálja Simon hátrahagyott dolgait is, melltartókat, egybe ruhákat, sminket. Lassanként kezd úrrá lenni rajta az őrület, rémeket lát, paranoiássá válik, fegyvert vásárol. Kezdi megérteni miért akart öngyilkos lenni Simon és kezd pontosan úgy viselkedni, ahogy a nő viselkedhetett, felveszi a ruháit és szinte azonosul vele.
Polanski a suspense horrorjairól híres, senki ne várjon vérfürdőt, helyette kapunk nyomasztó atmoszférát, Trelkovsky őrületének fokozatai pedig egészen idegtépőek. A film egy társadalomkritika is egyben, az idegenektől, az ismeretlentől való félelem és el nem fogadás metaforája, mindenkinek ajánlom.Természetesen francia rovatomon belül nemcsak az újhullámú, körülbelül egy évtizedet felölelő horrorokat fogom bemutatni, hanem régebbi klasszikusokat is, többek között Roman Polanski filmjeit is, melyek közül A lakó/A bérlő (The Tenant) – vel kezdeném, melyet nem csak rendezett, de főszerepet is játszott.
Trelkovsky (Roman Polanski) harmincas éveiben járó hivatalnok, Párizs környéki lakást keres, melyre könnyen rá is lel az egyik nyomornegyedben. A bérház gondnoka ideiglenes albérletet ajánl a férfinek, mivel az előző bérlő kiugrott az ablakon, és a haláláig nem kaphatja meg a lakást. Trelkovsky felkeresi a kórházat, ahol Simon-t ápolják, és megismerkedik a nő barátnőjével, Stellával (Isabella Adjani). Simon halála után az albérlet véglegesítésre kerül, és elkezdődhet a férfi beköltözése, melyben segítenek barátai, természetesen egy kis főzőcskézős, iszogatós est keretén belül. Az első konfliktus a lakókkal ekkor történik: Trelkovskyt megfenyegetik, hogy fel fogják jelenteni zajongásért, amiért éjszaka dorbézolnak és tologatják a bútorokat.
Trelkovsky lassanként megismeri szomszédjait, akik megtestesítik minden kicsit önfeledtebb, kevésbé besavanyodott ember rémálmát. Feljelentgetik egymást, csendháborítással zaklatják az egyedülálló anyát, aki mozgáskorlátozott lányát neveli, kémkednek egymás után. Éjszakánként a férfi észreveszi, hogy a szemben lévő ablakból mindig más és más szomszédja figyeli őt, és még a lakásában is furcsa dolgokat vesz észre, mint például a falba tömött szemfogat. Megtalálja Simon hátrahagyott dolgait is, melltartókat, egyberuhákat, sminket. Lassanként kezd úrrá lenni rajta az őrület, rémeket lát, paranoiássá válik, fegyvert vásárol. Kezdi megérteni, miért akart öngyilkos lenni Simon, és kezd pontosan úgy viselkedni, ahogy a nő viselkedhetett, felveszi a ruháit és szinte azonosul vele. Egyetlen ember, akire számíthat és akiben megbízhat, Stella, Simon barátnője.
Polanski a suspense horrorjairól híres, senki ne várjon vérfürdőt, helyette kapunk nyomasztó atmoszférát, Trelkovsky őrületének fokozatai pedig egészen idegtépőek. A film egy társadalomkritika is egyben, az idegenektől, az ismeretlentől való félelem és az el nem fogadás metaforája, mindenkinek ajánlom.
Szerintem: 7/10