Az idei év egyik leghatásosabb horrorfilmjének kiáltották ki az It Comes at Night című mozit a kritikusok. Ahhoz kétség sem fér, hogy az előzetes kellően nyomasztóra és komorra sikeredett, a főszereplő pedig az a Joel Edgerton, aki egy nagyon tehetséges színész és már rendezőként és forgatókönyvíróként is letette az asztalra a névjegyét.
A biztató előjelek ellenére én azonban óvatosan közelítettem a filmhez, hiszen az ehhez hasonló, elvontabb horrorok nem minden esetben nyűgöznek le. Ott volt például a The Babadook vagy a The Witch, melyek szintén sok dicséretet kaptak, de én nem ájultam el tőlük. Azonban kivételként ott az Valami követ, amit kedvenceim között tartok számon. De nézzük is, mitől is kell rettegnünk az éjjel.
A történet szerint az emberiséget egy rejtélyes fertőzés tizedeli. Hőseink (apa, anya és az ő tinédzser fiúk) egy erdei házban találnak menedékre, itt tengetik mindennapjaikat és próbálnak túlélni. Egy éjszaka viszont betör hozzájuk egy férfi, aki ellátmány után kutat és kiderül, ő is családos ember. A főszereplők némi huzavona után arra jutnak, befogadják az új jövevényeket, de később kiderül, hogy ez elég rossz döntésnek bizonyult.
Kissé nehéz helyzetben vagyok ezzel a filmmel, hiszen rendkívül egyszerű történettel rendelkezik. Ezzel alapból még nem lenne nagy baj, viszont elég sok kérdést felvet a produkció, melyekre aztán nem szolgál válaszokkal. Egyrészt itt a fertőzés, amiről nem derül ki szinte semmi konkrétum. Homályba vész az, hogyan lehet elkapni és milyen hatással van az emberekre. Aztán ott van a játékidő utolsó fele, ahol beindul a bonyodalom, de hogy azt mi váltja ki, ismét nem derül ki.
A probléma pedig az, hogy a film horror és thriller elemei pont ezekhez a kérdésekhez kapcsolódnának, de mivel ezek nem kerültek kidolgozásra, nem is működik az alkotás ezeken a szinteken. Pedig nagy igazság az, hogy amit nem ismerünk, attól tudunk a leginkább félni, azonban a készítők ezt egyáltalán nem használták ki. A leghúzósabb részek igazából az egyik főszereplő rémálmai, de ami a valóság szintjén történik, az inkább drámai.
Ilyen téren jól működik a mozi, köszönhetően az erős színészi játéknak. Ugyan karakterek terén is jelen van a balladai homály, de kellően izgalmas kapcsolatok szövődnek köztük. Nem mellesleg az utolsó percek kálváriája is a szereplők közötti súrlódásokból pattan ki. Akit külön kiemelnék, az Joel Edgerton, nagyon meggyőző alakítást nyújt elszánt családapaként, aki mindenre képes szeretteiért.
Technikai szempontból is jóra vizsgázik a produkció. Az operatőri munka meggyőző, a zene helyenként kifejezetten nyomasztó és a sötét, kilátástalan atmoszféra is működik.
Összességében nem tudnám rossznak nevezni ezt a darabot, mert a végeredmény egy egész hatásos, néhol kemény dráma, de az előzetes közel sem ezt ígérte. Arról már nem is beszélve, hogy a cím is elég megtévesztő, hiszen nem derül ki az, mit rejt az éjszaka. Azonban akik szeretik a posztapokaliptikus alkotásokat, melyekben a szereplők közötti konfliktusokon van a hangsúly, mindenképp tegyenek vele egy próbát, ők olyan nagyot nem csalódhatnak, mint azok, akik egy erős horrort vártak.
Értékelés: 6/10