Tan egy fiatal férfi, aki kórházban dolgozik. Még betegként került ide, ugyanis elütötte egy autó, és amnéziás lett. Évek óta próbál rájönni arra, ki is ő valójában, és nagyon szeretné megtalálni a családját is. Egyik este megint épp az internetes keresőt bújja, amikor különös dolgok történnek: egy hang a nevén szólítja, majd a nyomtató kinyomtat egy újságcikket, amiben egy fénykép is látható, és kétséget kizáróan ő van rajta.
Meg is találja a családi otthont, a szolgáló döbbent arccal fogadja, majd megjegyzi, hogy a testvére is nagyon fog örülni, hogy újra láthatja. Ekkor a férfi döbben le, mert a cikk szerint a családnak csak egy gyereke volt. De a nő tényleg létezik, férjével és annak két gyerekével él a házban. A hazatérés azonban minden, csak nem örömteli: igencsak furcsa a hangulat a falak közt, ráadásul kiderül, hogy bizonyos dolgokra a szolgáló teljesen másként emlékszik vissza, mint a lánytestvér. Egyre több minden nem stimmel, és a férfinak válaszok helyett sötét titkokkal és újabb kérdések tömkelegével kell szembenéznie.
Bár sokat áradoztunk már arról, milyen kiváló filmek érkeznek Ázsiából, oldalunkon eddig mindössze két thaiföldi produkció kapott helyet (Alone, Shutter), azokkal viszont elégedettek voltunk. Mostani alanyunk is nagyon igyekszik, hogy ne csak a turisták gondolataiban kerüljön elő az ország, és nagyrészt sikerül is neki. Eleinte nincs is semmi gond, nem vacakol sokat a felvezetéssel, pillanatok alatt rejtélyek sokaságával találjuk szembe magunkat, a helyszín is mutatós, és ijesztgetések terén is igyekeztek a változatosságra törekedni, a színészek jól játszanak (még a gyerekek is), szóval a nyomasztó hangulatra egy ideig nem lehet panaszunk.
Az egyik gond az lesz, hogy egy idő után már a baljósan sötét és tompa színezés sem tudja elfedni, hogy a jól bejáratott megoldásokkal igyekszik ránk hozni a frászt a forgatókönyv. Ez önmagában még nem is baj, mert a tálalással nincs probléma, és még egy-két eredetibb ötlet is szembejön. A másik, jóval nagyobb gond az lesz, hogy rosszabbul fogjuk érezni magunkat, mint a főszereplő, ugyanis mi még jobban bele fogunk gabalyodni a rejtélybe, mint ő maga. Én konkrétan négyszer néztem meg a filmet (ami azért jelzi, hogy azért rendben van), és még most is kétségeim vannak afelől, hogy pontosan mi történt. És most nem arról van szó, hogy úgymond a fantáziánkra bíznak ezt-azt, hogy mi gondoljuk tovább. Lesz, hogy elejtett másodpercekből derül csak ki, hogy mi történt egy-egy szereplővel. A "sajátos" időrendiség miatt is forogni fog velünk a világ (bár ez még betudható annak, hogy emlékek közt kell kutakodni, és igazából azok is pont így össze-vissza villannak be, ha nem tudjuk, mit keresünk). De ami a legbántóbb, hogy még négy megnézés után is hiányérzetem van, vagyis nekem nem állt össze teljesen a kép. Soha nem írtam eddig semmilyen spoilert egyik cikkemben sem, ha jól emlékszem (haha), még így sem, hogy el lehet rejteni, de most jött el az ideje, hogy kivételt tegyek, úgyhogy a gomb mögött megpróbálom összeszedni a teljes sztorit. Ha esetleg valaki ki tud segíteni, ne fogja vissza magát.
{spoiler}Az ugye nyilvánvaló, hogy az egészből úgymond semmi sem igaz. Egyrészt Tan agyában zajlik a történet, amíg kómás, aztán kiderül, hogy nem élte túl, és ő is szellemként tér vissza végül a házba.
Hogy egy kicsivel több rend legyen, mint a filmben, én igyekszem tartani a valódi időrendet. Az egész ugye az őrült nővel, Chomnapával kezdődött, ő építette a házat, ő élt benne a családjával. Az általa készített videóban azt állítja, hogy az, hogy ő erkölcstelen meg csődbe ment, csupán pletyka. Az erkölcstelenségről több szó nem esik (hacsak... de erről majd később), a csődbe menés viszont szerintem igaz, mert az egy észszerű indok arra, hogy miért adta el a szeretett házat totál olcsón (aztán a csőd még később is eljön Tan apjának halálát illetően mint kamumagyarázat). Ez válasz lehetne a megőrülésre is, ugyanakkor Tan apja azt mondta, hogy egy őrült nőtől vette meg a házat. Nem tudom, a táncosok jelképeznek-e valami okkultista vagy vallási dolgot, aminek esetleg még köze lehet hozzá. Ugye azt is mondja, hogy "a halál örök".
Aztán a videón látjuk, hogy mindenkit megölt, a családját is, a táncosokat is. A táncosok a házban vannak, a család kint az udvaron (lásd egyedi alakú fák). Aztán ő maga is öngyilkos lesz. De ha ez a házban történt, akkor hogy tudta tőle megvenni? Bár oké, biztos volt két hét a kiköltözésre vagy ilyesmi.
Jön a következő család, Tanék. A két ikertestvér közül a lány, Tubtim csúf arccal született. Mivel az apa diplomata, ezért nyilván rossz fényt vetne a karrierjére, és ezért találja ki, hogy a lány a padlásszobában fog lakni, ahonnan csak akkor jöhet ki, ha nincsenek vendégek. (Tan későbbi "álmában" viszont lesz az a padlásszoba, ahova az ajtóra állva mászik fel, meg lesz egy másik, amihez a lépcsőn megy fel, és be van falazva. Belülről viszont tök egyformák. Most miért van belőle kettő?)
Az anya egy idő után öngyilkos lesz, mert nem bírja tovább elviselni a dolgot. A kis Tan imádkozik egy angyalhoz, hogy szépítse meg a testvérét, és kívánsága teljesül. Ennek azonban ára van, az angyal ugyanis nem angyal, hanem Chomnapa, aki cserébe megszállja a lányt. A szépülésen meglepődő orvos megállapítja, hogy az arcával semmi gond nincs, viszont a nemi szerveivel valami probléma történt. Ez utalhat esetleg Chomnapa laza erkölcseire.
Ezután következik, hgoy Tan apjának fejébe is befészkeli magát valami (valószínűleg Tubtim/Chomnapa hatására), és ő is öngyilkos lesz. Tan vélhetően ekkor menekül el otthonról. Emiatt fog rá neheztelni Tubtim/Chomnapa - előbbi azért, mert még gyerekként megígérte, hogy örökre együtt maradnak, utóbbi meg azért, hogy még valaki őrültnek tartja. Bár nem értem, miért mondja azt, hogy "engem nem szeret senki"? Bár lehet, hogy már a saját családja korábban elfordult tőle, az őrültsége miatt.
Mindenesetre Tant elüti a kocsi, kómába esik. Tubtim meg ott marad egyedül a szolgálóval, aztán jön a férfi, Chiwin, meg a két gyereke, és összeházasodnak. A gyerekek aztán megérzik, hogy Tubtim nincs egészen rendben, vélhetően ezért utálják, aki aztán a szeretethiány miatt ismét bekattan. A férj mond egy ilyet, hogy "igyekszem segíteni". Nem tudom pontosan, hogy ez mire vonatkozik, hogy a férj egy idő után megtudta-e, hogy Tubtim meg van szállva, vagy csak ilyen pasiduma, hogy "rendbe tesszük az elmeállapotodat". Bár a szerzetes és a megkísérelt ördögűzésszerű rituálé az előbbire utal. Mindenesetre Chiwin el akar menni a gyerekekkel, mire a lány megöli őket (közben találtam egy kicsivel hosszabb változatot (első kiadást? - egy-két helyen még zavarosabb a vágás), abból legalább ez az egy kiderül, hogy megmérgezte őket). Aztán nyilván ebbe őrül bele maga is, és öngyilkos lesz. Bár előbb még lelövi a házat elhagyni akaró szolgálót - de miért? Aztán végül Tubtim is öngyilkos lesz.
Na, már kezdek végleg belekeveredni a saját fejemben, és ötödik megnézés már nem lesz, szóval ha valamit kifelejtettem, kimarad, a többit már csak címszavakban: miért/mikor gyújtja fel Tan a házat? Mit ajánl fel pontosan Chomnapának, ha egyszer már ő maga is halott? Egyáltalán mit ígért neki, amikor azt kérte tőle, hogy szépítse meg Tubtimet? Mert valami utalás erre is van. Meg még mindig érdekelne, hogy is van az a befalazott szoba.{/spoiler}
Alig néhány ázsiai film van a hátam mögött, ráadásul természetfeletti témájú műveket is ritkán veszek elő, szóval a kettő kombinációja számomra úgymond "újszerű", és tulajdonképpen a borzongatás is megvolt, szóval nem bántam meg, hogy megnéztem. A történetvezetéstől eltekintve tulajdonképpen nincs is semmi, ami miatt ne tudnám ajánlani legalább egy próba erejéig.
6/10