Christian Bale egyike korunk legkiválóbb színészeinek. Nincs olyan szerep, amit ne tudna maximális tökéleteséggel eljátszani. Ő még a kevésbé jó alkotásokban is pazar alakítást nyújt, de azért szerencsére általában nagyon jó érzékkel választja meg a szerepeit. A 2004-es A gépész kapcsán általában a színész elképesztő fogyását szokták kiemelni, holott a film legalább ennyire figyelemre méltó.
A történet főszereplője Trevor Reznik gépész, aki már egy éve nem tud rendesen aludni, ezért mind fizikaliag mind pedig pszichésen elkezd leépülni. Normális kapcsolatai nincsenek, a munkatársai nem kedvelik, a legtöbben úgy hiszik, hogy egy drogos. Trevornak csupán egy prostituálttal és a kávéját kitöltő pincérnővel van viszonylag normális kapcsolata. A férfi állapota akkor kezd ijesztő gyorsasággal romlani, amikor megismerkedik az új melóssal, Ivannal. Ezt követően már önmaga számára írt üzenetekre van szüksége ahhoz, hogy egyáltalán el tudja végezni mindennapi feladatait. A rejtély pedig egyre inkább beborít mindent.
Brad Anderson neo-noir thrillere lebilincselő alkotás lett, amiben folyamatosan nyomás alatt tartják nem csak a film főszereplőjét, hanem a nézőket is. Ebben az alkotásban egy pillanatnyi fény sincsen, hanem a szürkeséget váltja fel az egyre erőteljesebb sötétség. A paranoia egyre inkább fokozódik, miközben már mi magunk is a párnát szorongatva ülünk megkövülten a képernyő előtt. Aztán pedig bekövetkezik a konkrét titok leleplezése. Elég ügyes csattanót sikerült összeraknia a készítőknek. Igaz, hogy aki odafigyel az megláthatja az igazságot és nem is akkora a fordulat, mint az elsőre hinnénk, de nem is ez a lényeg. Nem akarják nekünk mindenáron elrejteni a magyarázatot és nem is azt akarják, hogy a fejünket csapkodva álljunk fel, hanem inkább el akarnak minket árasztani a sötétséggel és a paranoia érzésével. Ez pedig maradéktalanul sikerül is nekik.
A bűntudat, a mentális problémák, a leépülés tökéletesen bemutatásra került a filmben. Iszonyú nyomasztó ez az alkotás, ugyanakkor nem lehet nem megnézni. Az ahogyan Trevor folyamatosan bogozza ki a szálakat és egyre mélyebbre ás saját magában és a tetteiben, hogy végre megfejtse leépülésének okát válik a film középpontjává és ez egy nagyon jó döntés volt a készítőktől. Mint ahogyan az is, hogy Christian Bale-nek adták ezt a szerepet, aki élete egyik legjobb alakítását nyújtja. A színész alámerült és el is tűnt ebben a karakterben. Egy percig nem látjuk Bale-t, csak és kizárólag Trevort.
A forgatókönyvet okosan rakták össze, nagyszerűen építkeztek, a képi világ pedig csillagos ötös. A karakterek, az elszigeteltség, kirekesztettség és magány bemutatása is maradéktalanul sikerült a készítőknek. Habár a rejtély és a végkifejlet nem csap akkorát, de ez nem von le a film által nyújtott élményből.
Akik szeretik a noir világát, azok egy percig nem csalódhatnak ebben a filmben. A bűn és bűnhődés bemutatása mind a történetben, mind a fényképezésben tökéletesen visszahozza a noir világát. Brad Anderson olyan atmoszférát teremtett alkotásának, amire csak nagyon kevesen képesek és ami nem csak a szereplőket őrli fel szépen lassan, hanem a nézőket is.
- Pro
- Képi világ és hangulat.
- Christian Bale ismét lenyűgöző és nem azért, mert gebe.
- A lelki kálvária bemutatása.
- A történetvezetés nagyon erős.
- Kontra
- A rejtély kicsit átlátszó.
- A végkifejlet nem üt akkorát.
Pro | Kontra | 90% |
Képi világ és hangulat. | A rejtély kicsit átlátszó. | |
Christian Bale ismét lenyűgöző és nem azért, mert gebe. | A végkifejlet nem üt akkorát. | |
A lelki kálvária bemutatása. | ||
A történetvezetés nagyon erős. |