Andy Muschietti filmje, az Az, hetek óta riogatja a moziba járó közönség tömegeit, és természetesen a rémület jórészt írható a trükköket és effekteket megalkotó teamek számlájára.
Habár Bill Skarsgård órákon át ült a maszkmesterek székébe, hogy közösen megalkossák Pennywise-t, számos olyan borzalmas jelenetet is tartalmaz a film, amit nem lehetett fizikai trükkökkel megoldani a digitális rádolgozás segítsége nélkül.
A SYFY WIRE felkereste a Rodeo FX-t, az egyik vezető effekt studio-t a filmkészítők közül, hogy megtudja, mi módon is készült el néhány digitális kulcsjelenet. Ilyen például Pennywise gyilkos szája, a rém alakváltása – akár a hűtőszekrényből való kimászás - , és persze a film végső csatája.
Egy rémisztő szörny a hűtőből
Egy ponton Pennywise – teljesen kontrolláltan – egy hűtőből emelkedik elő. „Az ötlet az volt, hogy a karakter teljesen szét van törve és vissza van csomagolva a saját arcába, így végül kvázi kicsomagolódik – szerintem nagyon érdekesen hangzik,” – mondta Arnaud Brisebois, a Rodeo FX visual supervisor-ja. „Tudtam, hogy ikonikus pillanat lesz.”
A jelenet megvalósítása úgy történt, hogy Skarsgårdot a hűtő háta alján fekve filmezték. A színészt kábelekhez erősítették, és gyakorlatilag kihúzták belőle, miközben ő a testét csavarva előmászott.
A Rodeo FX csapata aztán épített hozzá pár részletet digitálisan, így a figura végtagjai és testrészei szabadon tekeredhettek, kézzel tudták animálni utólag. Csak Skarsgård arcát tartották meg változatlan formában.
„Tulajdonképpen én javasoltam az animációs vezetőnek, Yvon Jardelnek, hogy legyen az egész visszafele megcsinálva. „Szóval Pennywise visszamászik a hűtőbe, visszahúzza magát. Ez egy jobb koreográfiát adott ahhoz, hogy becsomagolja magát”
Egy gyilkos száj megalkotása
Pennywise cápaszerű fogsora többször felvillan a filmben. Az, hogy mindez megvalósítható legyen, a vizuális effektekért felelős szakemberek kidolgozott egy eszközt, ami párhuzasom szalag-forma gyűrűkből állt, melyet így meg tudtak sokszorozni a lény szájában.
„A fogak az ínyből indulnak, pontos számuk rejtély”, magyarázza Brisebois, aki felügyelte Nicholas Brooks vezetővel közösen a trükkök elkészültét. „A fog-gyűrűket végig kézzel animáltuk. Minden egyes fogat külön készítettünk el, vagy olyan egységekben, amelyeket bármilyen irányban tudtuk mozgatni.”
A Rodeo FX megtoldotta a látványt gyűrődésekkel és barázdákkal, amik a korábbi látványterveken is szerepeltek. „Ez valami olyan volt, amit Andy is nagyon szeretett. Mintha valami bőrredő lenne, amit vissza tud húzni” tette hozzá Brisebois.
„Van pár snitt, amin Bill Skarsgård arcát teljesen számítógéppel kreáltra kellett cserélni”, mondja Brisebois. „Néhány korai jelenetben megtartottuk a valódi szemét, így igyekeztük hitelesebbé tenné az átalakulást.”
Tökéletes festmény
A nő életrekelő képéhez szintén a Rodeo FX beavatkozására volt szükség. A nőt a képen Tatum Lee alakította, a kinézetét pedig az olasz-zsidó festő, Amadeo Modigliani (aki Muschietti Mama című horrorjának címadó karakterét is) ihlette.
A nő, akit a filmben Judith-ként ismerünk, eredetileg csak pár módosítással jelent volna meg, leginkább a szemeit tették volna távolabb. A Rodeo folyamatosan adta hozzá az effekt rétegeket, míg végül gyakorlatilag helyettesítették az előadást. Az utolsó harcjelenetben Judith is kapott gyilkos szájat magának.
Brisebois állítása szerint nagyon elégedett azzal, ahogy végül Judith kinéz a filmben, főleg hogy a karaktert majdnem kivágták (a könyvben sem szerepel). „Andy harcolt érte, mert ez egy bizarr szereplő. Nem igazán félelmetes – csak olyan kellemetlen érzést ad. Folyamatosan faragtunk a karakteren és egészen az utolsó percig alakítottuk.”
Gyerekek tornya
A csatorna mélyén, ahol Pennywise rejtőzik, egy torony épült gyerekekből és a játékaikból, melyet egy 16 láb magas építmény jelenített meg – ezt bővítette a Rodeo. A gyerekek mind digitálisak, és a studio külön figyelmet fordított arra, hogy mindegyikük máshogy nézzen ki.
„Tudtunk a textúrán változtatni, megkopottá tenni a gyerekek ruháját” emeli ki Brisebois. „Nagyjából 7.000 változat állt rendelkezésre, ebből olyan 75-80 gyerek került a filmbe. Még a hajukat is mi alkottuk meg.”
Pennywise végkifejlete
Miután jó ideje terrorizálta a gyerekeket Derry-ben, Pennywise azon kapja magát, hogy őt támadják a csatornában a srácok. Ez alatt a jelenet alatt sok fegyvert elsütnek a készítők, Pennywise pedig csak alakul és alakul.
A jelenet felvétele meglehetősen bonyolult volt, szóval a hatékonyság miatt az egészet megkoreografálták az előkészületek alatt. „Valójában az történt,”magyarázza Brisebois „hogy minden kaszkadőrt és mutatványost behoztak az edzőterembe és megtanulták a koreográfiát és rögzítették a mozdulataikat. Gyorsan összehoztunk egy digitális képet a karakterekről, Pennywise-ról is, és megterveztük az átalakulást és a harcot.”
Mikor Pennywise-nak át kellett változnia, vagy kezet kellett növesztenie, meghajlania az egészen elképzelhetetlen szintekig, a Rodeo FX kiegészítette és kibővítette Skarsgård előadását 3D-s elemekkel, összemorpholt különböző teremtményeket, vagy az egészet a gépben alkotta meg. Egy pillanatra még a Modigliani nővé is átváltozott.
„A végén mindkét karaktert össze tudtad morpholni, mindkettőnek megvolt a saját és a másik textúrája. Néhány szimulált effekttel pedig képesek voltunk úgy egyensúlyozni és időzíteni a jelenetet, ahogy Andy azt szerette volna.”
Még ennél is több digitális trükk van az Az-ban – akár a Rodeo FX akár más studio munkájának köszönhetően -, de Muschietti volt az, aki valójában megtalálta a módját annak, hogy átmenet nélkül ötvözze ezeket a helyszíni trükkfelvételekkel azért, hogy még nagyobb rémületet okozzon közönségének.
„Nagyszerű látni, hogy mennyi ember élvezi a filmet és azt a munkát, amit mi hozzá tudtunk adni mindehhez” - fejezi be Brisebois.