Sci-fi thriller, időutazós cselekménnyel? Imádom az idősíkokat csavaró, agymunkát igénylő filmeket, szóval jöhet! Ráadásul magyar? Nos, ez 10-20 éve még nem hangzott volna túl jól, de az utóbbi időben elindult valami a magyar filmgyártásban (lásd: Liza, a rókatündér, Saul fia, Félvilág, VAN), szóval bizakodó voltam. Nagyon gyorsan rákattantam a Hurokra, végigkísértem a forgatást övező híreket, érdekességeket, vártam a megjelenést. Biztos vagyok benne, hogy mérföldkő született.
„Nem léphetsz kétszer ugyanabba a folyóba” – mondta Hérakleitosz. Vagy mégis? Az illegális gyógyszerkészítmények csempészésével foglalkozó Ádám (Száraz Dénes) egy szép napon megunja nem kevés rizikóval járó „hivatását”. Dobbantani szeretne, méghozzá minél előbb. Rábeszéli párját, Annát (Martinovics Dorina), hogy lépjenek le az utolsó szállítmánnyal az országból, és többet vissza se nézzenek. Csakhogy akad egy kis bökkenő: kiderül, hogy a lány terhes. Ádámnak ez már sok, elhatározza, hogy egyedül hajtja végre a tervet. Az események azonban nem várt fordulatot vesznek: Ádám Annába botlik az utcasarkon, aki azt mondja, hogy látta őt meghalni. A férfira rájár a rúd, barátnőjét hirtelen elüti egy autó, ráadásul dühös főnökükkel, Dezsővel (Anger Zsolt) is meg kell küzdenie, aki valahogy megneszelte a menekülést. Ádám váratlanul új esélyt kap, hogy kijavítsa hibáit. Aztán még egyet. És még egyet…
Kezdjük azzal, hogy a Hurok jó lett. Tényleg. Bár a film a Primer, az Időbűnök és a Triangle által kitaposott ösvényen mozog, mégis egy frissnek ható, jól megrendezett „időkavarós” sci-fi thriller. Időkavarós, hiszen konkrét időutazás nem történik benne, csupán arról van szó, hogy Ádám egy időhurokba kerül, ami miatt jópárszor újra kell élnie azt a napot, amikor rossz döntéseket hozott. Sokszor látjuk ugyanazokat a cselekménypontokat, történéseket, mozzanatokat, de mindig egy kicsit máshogy, más nézőpontból, sőt, egy idő után Ádám saját magával is összefut…
Szóval aki látta a fent említett filmek valamelyikét, az ettől a filmtől is hasonló agyeldobós élményre számíthat. Ugyan a rendező, Madarász Isti rengeteg utalást rejtett el „rokon” filmekre (lásd a spoiler mögött, de nagyobb élmény, ha ti fedezitek fel), mégsem másol ezekből az alkotásokból.
{spoiler} Primer, Vissza a jővőbe, Terminátor {/spoiler}
Persze sokszor nyúl a zsáner jól bejáratott paneljeihez, de filmjének határozottan egyedi színezete van. Az operatőri munka kifejezetten ízléses, Nagy András remek szakember, tehetségét – többek között – a Félvilágban is megcsodálhattuk. A cselekmény egyáltalán nem Magyarországhoz kötött, bárhol játszódhatna; persze a film itthon forgott, ezért lesznek olyan helyszínek, amelyeket fel fogunk ismerni. A Hurokban rengeteg az akciójelenet, azonban a rendezés ezeknél a részeknél is „észnél volt”. Persze senki se várjon hatalmas robbanásokat és autós üldözéseket, ezek nem is illenének a filmbe, viszont az autómosós verekedés rögtön az egyik kedvenc snittemmé vált.
Bevallom, rettenetesen féltem a színészektől, nem ismertem eddigi munkásságukat, és azért valljuk be, egy rosszul castingolt srácon/lányon simán elmehet egy film. Ha már ennyire szkeptikus voltam, akkor muszáj megemlítenem (majdnem) mindenkit: a színészek fantasztikusak! Egyedül Anger Zsolt pályafutásával voltam tisztában, ő itt is nagyon „Anger”: Dezső egy nagyon badass alak, vele aztán tényleg nem érdemes szórakozni, néhány egysorost is elszórt, ami remekül állt a karakternek. Egyedül talán a neve sántított kicsit: tudom, ez csak nekünk, magyaroknak lehet furcsa, akik Hans és Simon Gruberen nevelkedtek, de a Dezső keresztnév kimondása néha egész komikusan hat. Száraz Dénes remek főhősnek bizonyult, reakciói és cselekedetei egytől egyig hitelesek, ráadásul a kaszkadőrmunkából is kivette a részét, ami dicséretes. Ádám kezdetben egy szánni való balek, aki csak menekülni szeretne eddigi életéből, de rájön, Anna a mindene, ezért mindent megtesz a lány megmentéséért. Anna kicsit olyan, mint egy „szürke kisegér”: bár ő az egyik kulcsszereplő, mégsem tudunk meg róla sokat. Ettől függetlenül Martinovics Dorina is teljesen korrekt alakítást nyújtott.
Jó kis film a Hurok, rendezés terén és technikailag is rendben van, a színészek is megbízhatóan teljesítenek, a logikai bukfencek száma zéró, én nem találtam benne semmi kivetnivalót. Ugyanakkor lehet, hogy mások fognak: a filmnek van egy egészen jó üzenete a szeretetről, az újrakezdésről és a sorsról, de ezt az egészet úgy megcsavarja a történet, hogy ember legyen a talpán, aki kiegyenesíti. Az egyszeri, laikus néző gyomrát bizony megfeküdheti a sok időkavarás.
Több szempontból is mérföldkő született: végre nekünk, magyaroknak is van egy szuper sci-fi thrillerünk, amely világszinten is megállja a helyét, másrészt a Hurok egy olyan áramlatot indíthat el a magyar műfajfilmek terén, amely remek alkotásokkal jutalmazhat meg minket. Egy szó, mint száz: éljen a Hurok, éljenek a (leendő) magyar műfajfilmek!
Szerintem: 8/10