Előző
[Északi extrém]
Død snø - Náci zombik (2009)
Rajongok a francia új hullámos horrorfilmekért. Ezek közös jellemzője valami féle vadság, elementáris erő. A gyakran szélsőségesen brutális képek mögött, azonban súlyos mondanivaló húzódik meg, ami csak arra vár, hogy a néző feltárja értékes kincseit. Az olyan filmek, mint a már szinte befogadhatatlanul kegyetlen 2008-as Martyrs vagy a 2007-ben debütált, hasonlóan erősÀ l'intérieur remek példái a fentieknek. Előbbi transzcendentális vonatkozásai vagy éppen az utóbbi, az anyaság témáját – gyakran szó szerint is – boncolgató alkotás remek lehetőséget biztosít egy mély beszélgetéshez és magvas gondolatok megfogalmazásához egyaránt. A fentiekhez hasonló moziknak köszönhetően egy francia műtől forradalmat várok. Olyan tüzet, ami mindent képes maga körül elpusztítani. Lángokat, amik billogként égetik agyamba a film képkockáit. A MadS című darabnak pedig minden eszköze megvolt ahhoz, hogy hasonló hatást érjen el. A kábítószerek által okozott víziók és szuggesztív képek kakofóniája kellemesen idézi meg Noé 2018-as, remek Climax című dolgozatát, a lassan elhatalmasodó apokalipszis bemutatása pedig – finoman szólva is – jelentősen ihletődött a 28 Days/Weeks Later filmekből. David Moreau, francia rendező, alkotása azonban elbukik ott, ahol az említett darabok győzedelmeskedni tudtak. A MadS tüze nem több a parázs közt pislákoló apró lángoknál, forradalma pedig megreked a sarki talponálló mocskos pultjánál zárás előtt elhangzó, artikulálatlan szitokszavaknál.
Romain (Milton Riche) épp hazafelé tart dílerétől az aznap esti partira, azonban a kellemesnek ígérkező tripet egy sérült nő felbukkanása szakítja meg. Testét sebek borítják, kommunikálni nem képes és útban a kórház felé öngyilkosságot hajt végre a kocsiban. A fiú pánikba esik és hazaviszi a testet, azonban gyorsan világossá válik, hogy az ismeretlen nő holtesténél nagyobb problémákkal is szembe kell néznie…
Moreau filmjének felütése számtalan lehetőséget hordoz magában. Vajon tényleg létezik a nő? Amit látunk valóság vagy valamilyen beteg hallucináció része? Milyen fertőzésen osztoznak az autó utasai? És ez csak pár érdekes kérdés, melyekre sokkal frappánsabb választ is kaphattunk volna a „szimpla” zombi apokalipszis unalomig ismételt kliséinél. A mű kábítószer vonala csupán ürügy. Ürügy arra, hogy megpróbálja némelyest felpezsdíteni a zsáner folyamatosan rothadó szöveteit. Sikertelenül. A jól ismert forgatókönyv pörög a szemeink előtt. Zéró páciens, tovább fertőzés, agresszió, támadások, kitörés, világvége. Sehol egy eredeti ötlet, egy cseppnyi íz vagy merész kép. A másfél órás játékidő előrehaladtával egyre mélyebbre és mélyebbre süllyedünk a középszerbe, amire 2024-ben egyszerűen nem lehet már mentséget találni.
A mozi legnagyobb erőssége készítésének módja, ugyanis egy folyamatos, vágás nélküli snittet láthatunk, amibe láthatóan nagy energiát fektettek az alkotók. Az operatőri munkáról épp ezért csak pozitívan tudok nyilatkozni. Ennek a szokatlan megoldásnak és a remekül időzített eseményeknek köszönhetően a néző is a történések részesévé válik. Együtt lélegzünk a szereplőkkel, át- és megélhetővé válnak pillanataik. A fények és a hangok élessége pedig remekül emeli ki rohamosan romló állapotuk sajátos mérföldköveit. Ezek sajnos azonban nem képesek elvinni a produkciót a hátukon. A történet minden eredetiséget nélkülöz, a színészgárda tagjaiból pedig hiányzik az egyéniség, a karakter, akivel a néző is képes együtt rezonálni. A rendezés ennek megfelelően hozza a jó iparos munka sajátosságait. Ez azért is szomorú mert Moreau ettől többre is képes. Tökéletes példa erre a 2006-os Ils című horror. A film sejtelmes megoldásai vagy baljós befejezése igazi gyöngyszemmé varázsolták az alkotást. Ebben az esetben ezek a pozitív motívumok teljesen hiányoznak. Kár érte.
A MadS az elpazarolt lehetőségek filmje, olyan mozi, ami technikai értelemben tűnhet csupán ki az élőhalottak hullámzó tengeréhez hasonlatosan fodrozódó tucathorrorok közül. Egyszer nézhető darab, valódi tartalom és érték nélkül. Aki már kívülről tudja a zsáner komolyabb darabjait, nem veszít semmit, ha kihagyja. A témával most ismerkedőknek jelenthet ugyan kapudrogot, de csak abban az esetben használják, ha felkészültek rá, hogy az utazásuk rövid lesz, élményektől és emlékektől mentes…
Pro | Kontra | 69% |
Megvalósítás | …ami kihasználatlan marad. | |
Vágás nélküli snittek | A kábítószer használat felesleges hangsúlyozása | |
Érdekes alapkoncepció… | Bátortalan tucathorror |